:: Isi Oder Form KAT sini YE ::

Email Address:
Name:
address
phone no
code item
term of payment
pay to MAYBANK:164409537785-LUQMANUL HAKIM ABD GHANI
CIMB:12300065737521- SAFURA SUHAIMI

Click here to create your own form.

Sunday 11 May 2014

KISAH SURIRUMAH KEMURUNGAN DAN TIPS UNTUK MENGATASINYA

KISAH SURIRUMAH  KEMURUNGAN DAN TIPS UNTUK MENGATASINYA

Siapa yang surirumah di sini meh kita baca. saya nak sharing sumthing. Ramai yang ingat surirumah ni tiada kerja. NO NO NO!! tolong hentikan!Jangan ingat surirumah, dia banyak masa untuk rehat dan boleh tidur anytime dia nak. Big NO for that ya. Sebab saya juga seorang surirumah jadi saya paham sangat apa yang mereka alami. Surirumah ni senang sangat alami kemurungan sebab apa? Sebab dia rasa rendah diri dan tiada kawan untuk berbual. Dari bangun sampai dia tidur kerjanya siapkan kerja-kerja rumah. Secara tak langsung kemurungan tu membawa kepada keletihan otak, badan, emosi dan keletihan berpanjangan.

STRESS?? kadang-kadang pernah tak 1 hari tu rasa macam eeee tak nak buat apa2. saya pernah sakit gigi seminggu. satu kerja pun tak buat. masak tak. jemur baju tak. lipat baju tak. hasilnya rumah dah macam tongkang pecah. macam reban ayam pun ada. betapa pentingya surirumah dalam rumah ni kan...

7 SEBAB UTAMA LETIH & PENAT BERPANJANGAN


1. Dehidrasi (Kekeringan air dalam badan)
Surirumah sering lupa untuk amalkan minum air yang cukup,dek sibuk menyiapkan kerja-kerja rumah. Walaupun kita kehilangan air pada kadar yang sederhana, daya tumpuan dan mental boleh terganggu dan jadi lembap. Ini yang menyebabkan badan letih dan lemah. 

2. Aktiviti berlebihan
Pekerjaan yang dilakukan ada masanya agak bertimbun dan terkejar-kejar. Kerja yang tidak pernah habis dan masa yang tidak pernah cukup memaksa mereka untuk bergerak pantas. Pergerakan yang kerap ke sana ke sini menguruskan rumahtangga boleh menyebabkan golongan surirumah ini mengalami keletihan otot pada otot,saraf dan badan.

3. Amalan Memakan Ubat-ubatan
Sebenarnya banyak ubat-ubat sintetik yang memberi kesan sampingan negatif seperti rasa letih dan mengantuk. Contohnya ubat bersifat anti-depresi dan ubat yang penghalang beta seperti ubat migrain dan darah tinggi. Paling tak elok diamalkan adalah painkiller.

4. Kurang Zat Besi
Zat besi adalah antara unsur mineral yang diperlukan tubuh dalam proses mengangkut oksigen ke sel-sel dan membawa keluar bahan buangan dari sel. Sekiranya badan kekurangan zat besi, fungsi tubuh tidak dapat berfungsi dengan normal hingga menyebabkan rasa letih.

5. Tidur kurang berkualiti/ tidak lena
Ramai yang gagal memperoleh tidur berkualiti disebabkan komitmen menjaga anak dan sebagainya, gaya hidup tidak sihat. Tidur yang cukup bukan semata-mata untuk kecantikan, yang lebih penting ia mempengaruhi tahap kesihatan.

6. Keadaan Kesihatan
Berhati-hati, keletihan itu mungkin petanda keadaan kesihatan kurang baik. Terdapat beberapa penyakit yang dikaitkan dengan keletihan seperti masalah penghadaman, penyakit berkaitan kardiovasukular, kanser, penyakit autoimun, penyakit hati dan banyak lagi. Mengandung juga boleh menjadi punca anda keletihan.

7. Stress
Keadaan stress boleh menyumbang kepada keletihan. Orang yang stress akan mudah rasa letih. Bukan setakat tubuh fizikal yang akan letih, mental juga akan turut merasainya.

Pengalaman saya sendiri sebagai surirumah :


" Sebagai isteri of course saya kena pastikan makan,minum,pakaian,tempat tidur husband semua terjaga dan lengkap. Sebagai ibu pula, saya wajib pastikan anak saya makan cukup, ada masa main, ada masa tido yang cukup, bawa dia ke playground, layan kerenah dia dan cuba berikan yang terbaik untuknya. Dalam masa sama saya perlu curi-curi masa untuk uruskan online business. Sekarang saya dah ada time management... Jadi...haruslah saya jaga kesihatan diri ini semaksimum mungkin. "

berikut adalah cadangan untuk mengatasi masalah di atas :
  
ESP Soy Protein Isolate Powder -   Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten. Juga mambantu mengurangkan stress. 


B Complex -  mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik. Membantu proses metabolisma makanan kepada tenaga serta mengurangkan stress.


 OsteMatrix - mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan menyeluruh. Kalsium membantu kesihatan otot dan saraf serta mendapat tidur lebih lena



Sustainable Release Vita C - mengisi kehilangan vitamin c yang mudah berlaku ketika melakukan aktiviti harian. Membantu meningkatkan sistem imun badan.



 
VitaLea Iron Formula -  mengandungi 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.  Membantu dalam mengekalkan kesihatan yang baik

klik sini untuk tempahan.
HUBUNGI SAYA :
INDEPENDENT DISTRIBUTOR :SAFURA
SID : 868405
SMS/WHATSUP : 012-4723524
EMAIL : saff.psyco87@gmail.com
FREE COD : MUADZAM SHAH, SEGAMAT, FELDA KERATONG



No comments:

Post a Comment